wtorek, 16 kwietnia 2013

Bułki drożdżowe bardzo uniwersalne

  Bardzo uniwersalne, ponieważ można je wykonać z nadzieniem słodkim, lub słonym. Robiłam je już 3 lub 4 razy. Za każdym razem znikają w niewyjaśnionych okolicznościach, w ekspresowym tempie. Ciasto łatwo się wyrabia, pięknie wyrasta.
  Tym razem wykonałam je z nadzieniem z duszonych na maśle pieczarek, podsmażaną cebulą i serem mozarella. Doskonała alternatywa dla pizzy, fantastyczny pomysł na drugie śniadanie do szkoły... Wypełnić je można praktycznie każdym farszem: mięsem, kapustą z grzybami, pieczarkami i serem, na słodko: marmoladą, białym serem... Ilość wariacji nieograniczona. W każdej - doskonałe. Polecam!

 Składniki:

* 1 szklanka (250 ml) kefiru (może być również jogurt naturalny)
* 1/2 szklanki oleju
* 1 łyżka cukru
* 1 łyżeczka soli
* 10 g drożdży instant (ja użyłam 25g świeżych, z których zrobiłam zaczyn: drożdże + 3 łyżki letniego mleka + 1 łyżka cukru odstawione do wyrośnięcia)
* 3 szklanki mąki (użyłam tortowej)
* żółtko do smarowania ciasta

Przygotowanie:

Kefir i olej wlać do rondelka i podgrzać, ciągle mieszając (będzie wyglądało na zwarzone, tak ma być). Do ciepłej masy dodać cukier i sól. Wymieszać do rozpuszczenia się obu składników.
Mąkę wymieszać z drożdżami suchymi i przesiać do miski. Jeśli używamy drożdży świeżych, robimy zaczyn i czekamy, aż podwoi objętość. Wówczas połączyć z mąką. Wlać do mąki ciepłą (nie gorącą!) masę kefirową. Wyrobić ciasto. Idealnie sprawdza się metoda rzucania ciastem o blat. Można też wyrabiać w misie robota końcówką hakową. Ciasto powinno zrobić się gładkie i lśniące.
Odstawić pod przykryciem, do wyrośnięcia, na ok. 30 minut.
Po wyrośnięciu odgazowujemy i dzielimy na kilka równych części (w zależności od wielkości, jaką chcemy uzyskać). Ciasto jest cudownie plastyczne. Nic i do niczego się nie klei. Z podanej proporcji wyszło mi 10 bułeczek wielkości dłoni.
Po uformowaniu, przykryć i ponownie odstawić do wyrastania na ok. 20 - 25 minut. Ciasto bardzo szybko teraz rośnie.
Piekarnik nagrzać do 200 stopni. Ciasto przed wstawieniem posmarować rozbitym z odrobiną mleka, żółtkiem.
Pieczemy ok. 25 - 30 minut w piekarniku rozgrzanym do 200 stopni.







Brak komentarzy:

Prześlij komentarz